• team
  • om door te lezen
    • Schoolgids 2024-2025
    • Schooljaarplan 2024-2025
    • Schooljaarverslag 2023-2024
    • School Ondersteuningsprofiel 2024-2025(SOP)
    • Schoolplan 2024-2028(pdf)
    • Protocollen en regelingen
    • Schooljaarkalender 2024-2025
  • missie en visie
  • ouderinbreng
    • medezeggenschapsraad
    • ouderraad
  • ons onderwijs
  • voor het eerst naar school
  • vakanties en vrije dagen
  • Monter Kinderopvang
  • Kappio Peuterschool en Opvang
  • Onderbouw
    • groep 1/2 a
    • groep 1/2 b
    • groep 1/2 c
    • groep 3
  • Middenbouw
    • groep 3/4
    • groep 4
    • groep 5
  • Bovenbouw
    • groep 5/6
    • Groep 6
    • groep 7
    • groep 8
  • Kennismaken
  • Contact

Verrijkingsklas

 

De verrijkingsklas is voor leerlingen uit de groepen 5,6,7 en 8 die de leerstof makkelijk doorlopen. Elke vrijdag komen de leerlingen uit groep 5 en 6 samen bij elkaar en de leerlingen uit groep 7 en 8. 

Tijdens deze ochtenden wordt er gewerkt aan thema's waarbij het leren leren, leren denken en leren leven centraal staat. 

Leren leren: hoe zorg ik ervoor dat ik de leerstof overzichtelijk bewaar, hoe haal ik kernwoorden uit een tekst? Op welke manier leer ik het beste?  Hoe leer ik grote opdrachten op te delen in kleinere stappen zodat ik het overzicht bewaar? Hoe maak ik een planning?

Leren denken: we gaan analyseren, filosoferen, out off the box denken. Op zoek gaan naar vragen en antwoorden. 

Leren leven: samenwerken, je mening geven, presenteren, omgaan met druk, eigen verantwoording nemen, omgaan met teleurstelling, bewustwording van de mindset. 

 

Escaperoom

Tijdens dit thema hebben de leerlingen als eindopdracht een echte escaperoom in elkaar gezet! Maar voordat ze hiermee aan de slag gingen, hebben ze eerst diverse vormen van geheimschrift geanalyseerd; zo zijn ze nu bekend met het rozenkruizersgeheimschrift, de ceasarschijf, de datumcodering, de genummerde versleuteling, de boekcodering en kryptografie.  Allemaal vormen van geheimschrift die ze verwerkt hebben in hun escaperoom. 

De informatie hebben de leerlingen weer vastgelegd in mindmaps. Hierbij leren ze informatie op te delen in categorieen, hoofd-en bijzaken onderscheiden en verbanden leggen. Door hierbij met kleuren en tekeningen te werken stimuleren ze beide hersenhelften zodat de informatie beter geintegreerd wordt in het geheugen. 

Voordat ze de escaperoom gingen uitwerken, hebben ze eerst overlegd hoe de escaperoom er uit zou gaan zien en welke geheimschriften ze wilden gebruiken. Dit hebben ze vastgelegd in een plan en in een schets, zodat er geen misverstanden konden ontstaan. Vervolgens hebben ze het plan opgedeeld in een drie weken plan, en per week uitgeschreven wat er gedaan moest worden en door wie. Wekelijks werd dit geevalueerd en zonodig aangepast. Soms was het nodig om elkaar aan te spreken. Voor sommigen nog best lastig om te doen, of om aangesproken te worden. En toen, na drie weken stonden daar de escaperooms klaar. Ouders, oma's, opa's en de oppas waren uitgenodigd om als eerste de escaperoom te spelen. Gespannen koppies veranderden in trotse koppies en er werd een hoop gelachen.

[image;972;320|NL|noLink|nvt|escaperoom]

[image;971;200|NL|noLink|nvt|escaperoom]  [image;970;200|NL|noLink|nvt|escaperoom]  [image;967;200|NL|noLink|nvt|escaperoom]
[image;969;200|NL|noLink|nvt|escaperoom]  [image;968;200|NL|noLink|nvt|escaperoom]

 

Sint Antoniusschool


De Meet 1

1733 AZ Nieuwe Niedorp

0226 411365

 

 

laat een bericht achter


Wilt u, bij verzoek om een rondleiding, naast de naam en geboortedatum van uw kind ook uw telefoonnummer en adres doorgeven

locatie


SAS op social media


FacebookInstagram

struin door de site


home

basis kennis

om door te lezen

  • Schoolgids
  • protocollen en regelingen
  • Schoolplan 2024-2028

zoeken in de site


Copyright 2025 - Sint Antoniusschool
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals